Review kookboek Foodsisters

Suikervrij eten, dat is niet helemaal aan mij besteed. Ik ben namelijk echt een zoetekauw eerste klas. Ontbijten met taart? Geen probleem. Toch neem ik mezelf bijna elke maandag weer voor om gezonder te gaan eten. En in praktijk lukt dat, nou ja, de eerste vier dagen van de week. Vanaf donderdag wordt het lastiger, dan staat het weekend namelijk weer voor de deur. Voor mij zijn dat dé drukste dagen van de week. Dus zes maaltijden per dag en dan ook nog eens gezond eten, schiet er nog wel eens bij in. Een tijdje geleden volgde ik een ‘suiker challenge’ van de Foodsisters en sinds begin maart is ook hun kookboek op de markt. Ik ben fan. Vandaag is het trouwens nationale pannenkoekendag, nu denk je misschien: WAT heeft dat hier in hemelsnaam mee te maken? Nou, dit leek mij de perfecte dag om een review over het kookboek te schrijven en het recept van chocoladepannenkoeken met jullie te delen!

De Foodsisters: Janneke en Amande, zijn al jarenlang werkzaam in de wereld van de diëtetiek. Hun missie is naar eigen zeggen: een gezond eetpatroon voor iedereen realiseerbaar maken. Dus ook als je een drukke baan of gezin hebt. Nu heb ikzelf nog geen gezin, maar een druk leven heb ik wel. Zo vlieg ik altijd van hot naar her en moet ik vaak onderweg eten. In hun boek delen ze gezonde, lekkere en makkelijke recepten zonder suiker. Heel prettig, want er is tegenwoordig bijna geen product meer dat geen suiker bevat.

foodsisters

Het boek is onderverdeeld in diverse thema’s. Op de foto hieronder kun je zien wat je kunt verwachten. Zo delen de healthcoaches onder andere tips over hoe je suiker kunt vermijden, wat de voordelen van minder suiker eten zijn en daarnaast kun je twee suikervrije weekmenu’s vinden.

De Foodsisters

In het boek zijn twee volledige weekmenu’s opgenomen. Alle gerechten zijn zonder suiker en super simpel om te maken. Er zijn in totaal zes eetmomenten: ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, avondeten en tussendoor. Per dag wordt er beschreven wat je mag eten. Na elke dag volgen er diverse recepten van de gerechten die jij die dag mag eten. Heel overzichtelijk want zo hoef je niet het hele boek door te zoeken. De rest van de recepten kun je terugvinden verderop in het boek. Het is onderverdeeld in ontbijt, lunch, tussendoortjes en avondeten.

De recepten in het boek zijn heel afwisselend. Hartige ontbijtjes wisselen elkaar af met ‘zoete’ ontbijtjes. Dit geldt ook voor de lunchgerechten en de tussendoortjes. Ik beschreef al eerder dat de healthcoaches een boek hebben ontwikkeld voor iedereen. En dat is zeker waar. De bereidingstijd voor het ontbijt is bijvoorbeeld niet langer dan 8 minuten. Let op: dit is wel iets anders dan de baktijd. Er staan twee ontbijtgerechten in die je moet bakken. Doe je dit een avond van te voren, dan heb je ’s morgens alsnog tijd bespaard. Ook als je een zeer druk en hectisch leven hebt, zijn de weekmenu’s heel goed vol te houden.

weekmenu
Wat ik persoonlijk een heel groot pluspunt vind, is dat er veel groenten in de gerechten worden verwerkt én dat je heel veel mag eten. Dus niet glutenvrij, vegan, koolhydratenarm of zuivelvrij. Het enige waar geen gebruik van wordt gemaakt, zijn ongezonde geraffineerde suikers. De grootte van de porties zijn in mijn ogen precies goed. Omdat er zes eetmomenten per dag zijn, heb je tussendoor geen honger en grijp ik dus veel minder naar zoetigheid. Om een maaltijd te bereiden heb je niet veel moeilijke of ‘dure’ ingrediënten nodig. Daarmee bedoel ik allerlei superfoods of poedertjes en dure noten of zaden. Een groot bijkomend voordeel voor mensen die het niet zo breed hebben.

De foto’s in het boek zijn heel helder. Grote afbeeldingen wisselen elkaar af met kleine foto’s. Wat ik erg prettig vind is dat het boek niet zo ‘druk’ is opgemaakt. Op iedere bladzijde staat een gerecht met foto. Op een aantal bladzijdes staan er twee of drie recepten. Dit zijn dan vooral de tussendoortjes die staan beschreven bij de weekmenu’s. Handig en overzichtelijk, zo staat alles bij elkaar. Het boek komt qua eenheid overeen met de website van de foodsisters. Dit heeft vooral betrekking op de kleuren en het lettertype.

image2
Mijn oordeel: ik vind het een heel fijn boek. Het boek is niet te groot waardoor je het gemakkelijk mee kunt nemen. Zo weet je altijd wat je mag eten op een dag. Daarnaast zijn de gerechten makkelijk te bereiden, gezond en zeer afwisselend. Gezien ik zes keer per dag mag eten, heb ik tussendoor geen honger. Het is wel raadzaam om bepaalde gerechten een dag van te voren te maken, zoals bijvoorbeeld sesamcrackers. Deze kun je dan wel in grotere hoeveelheid maken zodat je het een aantal dagen kunt bewaren. De weekmenu’s zijn, ook voor mij, heel goed vol te houden. Ik houd bijvoorbeeld heel erg van brood, daarom vind ik het erg prettig dat ik dat gewoon mag blijven eten. Het enige wat mij opvalt is dat er bij de weekmenu’s geen grammen staan. Zo hebben ze het over kwark met 15 bosbessen en homemade muesli. De grammen staan dan wel verderop in het boek bij een van de recepten, maar niet direct in het weekmenu. Ik heb al meegedaan aan de suikervrij challenge en vanaf aankomende week ga ik ook de weekmenu’s volgen.

Wil je nog meer lezen over de foodsisters? Kijk dan op de website: www.foodsisters.nl. Klik hier voor een van de recepten die ik uit het boek maakte.

image1

One Thought on “Review kookboek Foodsisters